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HH

HH.517, 53장, '사람의 사후 셋째 상태'(HH.512-520)

53

사후 사람의 세 번째 상태,

천국에 들어가는 사람들을 위한 오리엔테이션 상태

Third State of Man after Death,

Which Is a State of Instruction for Those Who Enter Heaven

 

 

517

천국의 교육이 지상의 교육과 다른 점은 지식이 기억으로 들어가지 않고, 삶 속으로 들어간다는 점이다. 영들의 기억력은 삶 속에 있다. 그들이 그들의 삶에 맞는 것은 무엇이든 받아들이고 흡수하기 때문이고, 또 삶에 맞지 않는 것은 받아들이지 않고, 흡수는 더욱 하지 않기 때문이다. 그 이유는 영은 애정이고, 따라서 그 애정과 유사한 사람 모습을 띠고 있는 존재이기 때문이다. Instruction in the heavens differs from instruction on earth in that knowledges are not committed to memory, but to life; for the memory of spirits is in their life, for they receive and imbibe everything that is in harmony with their life, and do not receive, still less imbibe, what is not in harmony with it; for spirits are affections, and are therefore in a human form that is similar to their affections.

 

[2] 그렇기 때문에 영들에게는 삶에 적용할 진리를 알려는 애정이 끊임없이 불어넣어진다. 주께서 모든 사람에게 자신의 재능에 알맞은 쓰임새에 대한 사랑을 공급해 주시기 때문이다. 천사가 되고 싶다는 희망이 그 사랑을 더 고양시킨다. 천국의 모든 쓰임새는 주님 나라의 선이라는 공동의 쓰임새에 관련되어 있다. 거기서는 주의 나라가 자기 조국이다. 그리고 그 공동의 쓰임새를 직접적이고 충실하게 위하는 정도만큼 모든 개별적인 쓰임새를 수행할 수 있게 된다. 따라서 이 모든 개별적인 무수한 쓰임새들은 다 선하고 천국적인 것이다. 그러므로 그곳 모든 사람에게 있어서 진리에 대한 애정은 쓰임새에 대한 애정과 결합되어 하나가 되어 있다. 이렇게 진리는 쓰임새 안에 심겨지므로 그들이 습득하는 진리는 쓰임새의 진리다. 이런 방법으로 천사다운 영들은 천국에 가기 위해 교육되고 준비된다. Being such they are constantly animated by an affection for truth that looks to the uses of life; for the Lord provides for everyone’s loving the uses suited to his genius; and that love is exalted by the hope of becoming an angel. And as all the uses of heaven have relation to the general use, which is the good of the Lord’s kingdom, which in heaven is the fatherland, and as all special and particular uses are to be valued in proportion as they more closely and fully have regard to that general use, so all of these special and particular uses, which are innumerable, are good and heavenly; therefore in everyone an affection for truth is so conjoined with an affection for use that the two make one; and thereby truth is so implanted in use that the truths they acquire are truths of use. In this way are angelic spirits taught and prepared for heaven.

 

[3] 쓰임에 적합한 진리에 대한 애정은 여러 가지 방법으로 불어넣어진다. 그 대부분은 세상에 알려져 있지 않다. 그것은 주로 영계에서 수천 가지 양상으로 표현되는 쓰임새의 표상들에 의해서 이루어진다. 이때 수반되는 기쁨과 즐거움은 너무 커서 영들의 마음 내면부터 그들 몸의 외면까지 스며들어 영 전체를 감동한다. 그 결과 그 영은 자기의 쓰임새 자체가 된다고 할 수 있다. 그래서 그가 가르침에 인도되어 그의 공동체에 들어가면 그는 자기 쓰임새 안에 있게 되어 자기의 삶을 누리게 된다.주279 이상 살펴본 것으로 확실해진 것은, 외적 진리인 지식으로는 아무도 천국에 들어가지 못한다는 것이다. 삶 자체, 즉 지식을 통해 심어진 쓰임새 있는 삶으로 천국에 들어가는 것이다. An affection for truth that is suited to the use is insinuated by various means, most of which are unknown in the world; chiefly by representatives of uses which in the spiritual world are exhibited in a thousand ways, and with such delights and pleasures that they permeate the spirit from the interiors of its mind to the exteriors of its body, and thus affect the whole; and in consequence the spirit becomes as it were his use; and therefore when he comes into his society, into which he is initiated by instruction, he is in his life by being in his use.279 From all this it is clear that knowledges, which are external truths, do not bring anyone into heaven; but the life itself, which is a life of uses implanted by means of knowledges.  

 

 

279. 모든 선에는 쓰임새와 쓰임새에 따른 그 즐거움과 그 퀄러티가 수반되며, 그래서 선이 그러하면, 쓰임새도 그러하다 (AC.3049, 4984, 7038). Every good has both its delight and its quality from uses and in accordance with uses; therefore such as the good is such the use is (n. 3049, 4984, 7038). 천사들의 생활은 사랑과 체어리티, 그리고 그렇게 쓰임새의 실천으로 구성된다(AC.454). Angelic life consists in the goods of love and charity, thus in performing uses (n. 454). 주님은, 그리고 그런 까닭에 천사들도, 인간 안에서 그 목적이 쓰임새인 것들에만 관심이 있으시다 (AC.1317, 1645, 5854). The Lord, and therefore the angels, has regard to nothing in man but ends which are uses (n. 1317, 1645, 5854). 주님의 나라는 쓰임새들의 나라다 (AC.454, 696, 1103, 3645, 4054, 7038). The kingdom of the Lord is a kingdom of uses (n. 454, 696, 1103, 3645, 4054, 7038). 주님을 섬기는 것은 쓰임새를 수행하는 것이다(AC.7038). Serving the lord is performing uses (n. 7038). 사람이 어떠하면, 그의 쓰임새 역시 그러하다 (AC.1568, 3570, 4054, 6571, 6935, 6938, 10284). What man is, such are his uses (n. 1568, 3570, 4054, 6571, 6935, 6938, 10284).